måndag, januari 02, 2017

Hejdå 2016, hallå 2017

Det gick snabbt, när 2016 passerade. Året då vi spenderade vintern/våren till största del utomhus med skidåkning både utför och på längden, och lek i snön. Under sommaren åkte vi iväg på bilsemester, hälsade på hos släkt och vänner och mådde gott. Hemma var visst vädret under all kritik, men vi hade riktigt flax och fick många soliga dagar.

När hösten kom började Astrid förskoleklass, och jag återvände till universitetet för att starta termin 3/6. Vintern lät sig dröja, men kom till sist med besked. Vi var taggade till tänderna och julpysslade, bakade och laddade upp inför årets mysigaste tid. Veckan innan jul trillade vi dock dit allihop, en efter en, i feber och en obeskrivbar trötthet. Lagom till julafton var vi turligt nog alla piggare, och spenderade några dagar i Bredsel med familjen. Sovmorgnar, julklappar, sällskapsspel, tid med vänner och massor av gott att äta.

Efter att vi kommit hem i mellandagarna kom kusinen Ted med tillhörande mor och far på besök och vi firade ett litet förskottsnyår med god mat, fräsiga sugrör, glitter, glamour och bubblor. På årets sista dag var vi hemma på fyra, tog lång sovmorgon, åkte skridskor på uterink (premiär för båda barnen), njöt av årets sista bastu, lagade trerätters, spelade bingolotto och tände tomtebloss. Vid tolvslaget hade Elsa kastat in handduken, men vi andra tre tittade på fyrverkerier och de många vackra lyktorna som seglade upp på himlen. Sedan somnade jag och Astrid bredvid Elsa i soffan, och jag kan inte tänka mig en bättre nyårsafton. Jag tycker vanligtvis att det nya året bör firas in med dunder och brak, men i den här delen av livet är jag glad och tacksam över lite lugn, och att få tid tillsammans med de som betyder mest för mig.

2016, du var inte så himla härlig känslomässigt, även om vi haft många fina stunder. 2017, jag har förväntningar som jag hoppas att vi ska kunna infria tillsammans. Året då jag inte ska blicka så mycket framåt, utan snarare inåt, och fokusera på att må bra både på insidan och utsidan. Satsa på kvalitetstid istället för kvantitetstid, pussas mycket och säga nej då jag känner att det behövs, utan dåligt samvete som följd.




Lilla orkade inte riktigt fram till tolvslaget 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar