måndag, oktober 03, 2016

Kickstart på veckan

Här blev/blir det ingen långsam, smygande start efter helgen, utan snarare full fart. Idag har jag på förmiddagen haft simulering på universitetet tillsammans med 6 klasskamrater, vilket innebär att vi turas om att ta hand om en docka med inbyggd mikrofon och högtalare, så att vi kan prata med en operatör som sitter i ett kontrollrum intill. Dockan har även kännbara pulsar på flera ställen, bröstkorgen höjs och sänks osv. Alla mätvärden som vi får fram kommer upp på ett s.k övervakningsskåp, och utifrån vad vi får veta från patienten och vad de olika parametrarna visar så tar vi hand om patienten. Ringer till jourläkare (vilken spelas av en lärare, som är läkare), får läkemedelsordinationer, utför omvårdnadsåtgärder och administrerar läkemedel, och annat runt omkring med rapportering och patientsäkerhet. Det här är så nära verkligheten vi kan komma utan att vara i skarpt läge, och det var väldigt nervöst innan och roligt under tiden. Tiden rusade förbi under tiden vi var inne i simuleringsrummet, jag inte riktigt orienterad tidsmässigt kände jag när vi var färdiga och det var lunchtid, det hade i min värld lika gärna kunnat vara dags för middag, haha!

Nu kom jag just hem för att äta lunch och börja förbereda inför morgondagens plugg. Typiskt nog med en huvudvärk som började smyga sig på för en stund sedan, nu hoppas jag att huvudvärkstabletten gör sitt jobb och att jag inte blir liggandes. Har under det senaste året (sedan jag började plugga) börjat få något med symptom liknande migrän, vilket jag aldrig haft innan. Till slut blir det ohållbart, jag kräks och får lägga mig i ett mörkt rum med något svalt mot pannan tills det går över, och gärna sova en stund. Kanske borde kolla upp detta och hitta något som kan hjälpa, men min (högst professionella) gissning är att det beror på stress, och det är ju lite svårt att undvika i bland.

Nåväl! Får jag bukt på huvudvärken så blir det träning i kväll, lite fix ute på gården och sedan tidigt i säng. Skulle behöva planera upp den här veckan lite känner jag, men en middagslista är i alla fall gjord, alltid något. Och förresten, vi fick redan idag reda på resultaten från fredagens online-tenta, och det gick bra, VG med 95%!

De här röda godsakerna från farmorn och farfarns äppelträd skulle jag behöva ge lite uppmärksamhet i veckan..det har redan blivit en kaka, men jag tänker att lite mos inte skulle vara fel. Har ni fler förslag så hojta till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar