torsdag, februari 04, 2016

Att borsta tänderna på varandra

Idag bjuder skoldagen på lab i munhälsa. Vi har haft en föreläsning, läst i böcker och på Vårdhandboken, och idag ska det hela avslutas med en praktisk laboration. Med andra ord; vi ska borsta tänderna på varandra. Tandborste är nedpackad, och jag är väldigt glad att vi har denna lab innan lunch och inte efter.

Tråkigt dock att jag lyckats bli förkyld, och alltså har svårt att andas genom näsan. Plus att det känns sådär att någon ska behöva befatta sig med mina baciller, och åt andra hållet. Får lov att be om ett munskydd så att jag inte delar med mig.

Sedan måste jag ju fråga, är det bara jag som får liksom en liten "skjuts" i min munvård så fort jag varit till tandläkaren? Då blir jag så jäkla ordentlig med tandtråd, flourskölj och hela proceduren. Köpte till och med en tungskrapa efter att jag varit där sist (vilket iofs var pinsamt länge sedan)! Den här delen av kursen har i alla fall gett samma effekt. Googlar eltandborstar, tuggar tuggummi och tandtrådar som om jag hade betalt för det.

Apropå förkylning så kände jag mig sådär sliten under dagen i går, ni vet som innan en förkylning riktigt brutit ut, och när jag åkte hem kände jag hur huvudvärken slog till. En alvedon med tillhörande halvtimme på soffan gjorde gott, och jag hann med lite plugg innan det var dags för middag. Betedde mig sedan som en liten unge som höll på att börja grina när spaghettin kladdade ihop i kastrullen, svor åt allt som inte gick min väg och somnade i soffan under Sveriges mästerkock strax efter 20.

Crille åberopar mansförkylning, jag säger att det är värre. Och då är jag inte ens riktigt sjuk, men det är ju som trevligt att bli ompysslad när man inte är på topp.


Pärlhyacinten gör soffläget lite trevligare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar