söndag, september 21, 2014

Söndag? Va?

Så var veckan slut. Fort gick den! Och jag har ingen känsla alls för vilken veckodag det skulle kunna vara, kanske tisdag? Igår hängde tjejerna med sina fastrar från morgon till kväll och besökte Leos lekland på dagen när jag jobbade. Sedan lagade vi tacos och inväntade pappan/sambon/brodern som kom hem från skogen.

Idag har vi tagit tag i några tråkiga surdegar (dammsugit soffan, dammtorkat tvättstugan och liknande hushållssysslor), och när jag sedan åkte till jobbet passade övriga familjemedlemmar på att storhandla. Vi har skrivit matsedel för kommande tre veckor, får se hur det går och vad Crille tycker om att laga middag "på beställning" istället för efter inspiration som han föredrar. Jag tycker det är jätteskönt att veta i förväg vad jag ska laga, och kunna se till att alla ingredienser finns hemma.

Efter jobbet möttes vi upp, åt "hambujjaje" till middag och åkte sedan till badhuset. De där två små badankorna var inte still många sekunder, Astrid har aldrig varit rädd för vatten men har nu ett självförtroende vi aldrig sett förut, och Elsa hakar på sin storasyster. Den större av dem flyter omkring på rygg (med cherekringar på armarna) med benen utsträckta eller hopdragna så att hon ser ut som en liten köttbulle, hoppar från kanten och dyker ner under ytan. Det åks kanor och simmas runt, så härligt att se dem glada i vattnet och roligt att bada tillsammans.

När barnen väl somnat passade vi på att laga lite mat, för min del blev det en linsgryta till i morgon med tillhörande morotsbröd, Crille rullade och stekte köttbullar som ska ätas på tisdag. Skönt att ha förberett lite när vi har långa dagar på jobb/kurs den här veckan, och jag är så vansinnigt less på alla snabba lösningar som stavas typ fiskpinne.

Sen så har jag hunnit göra kortslutning i en lampa också. Kände mig som värsta superfixaren (innan det blev kortslutning alltså) men inte lika superfixig efteråt. I fortsättningen lämnar jag sådana uppgifter till någon med bättre koll. Men det blev fint när lampskrället kom upp!


Alltså linsgryta, sjukt otacksam rätt att fota

2 kommentarer:

  1. Vad använder du för recept på linsgrytan? Måste bli bättre på att äta vegetariskt. Sp himla gott ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var ett eget hopkok..Men typ såhär;

      Fräs hackad lök, pressa i vitlök, lägg i hackad zuchini och hackad paprika (brukar ofta ha riven morot också), fräs lite till, i med en förpackning krossade tomater, salt, peppar, spiskummin, vatten+röda linser. Låt puttra på tills linserna är färdiga och grytan "satt sig" :)

      Radera