måndag, maj 26, 2014

Eu-valet 2014

Jag skulle vilja nypa var och en som inte röstade i gårdagens EU-val i örat, så hårt att det ömmar till i September när det är dags igen. Jag kan inte tro att det är såhär svenska folket vill att framtiden ska se ut, jag har högre tankar om oss än så.

SD blev näst största parti i kommunen där jag bor, Boden, och även om jag inte är helt överraskad att de gick framåt så trodde jag inte att det skulle sluta såhär illa.

Astrid frågade vad det är jag kollade på när jag läste statistiken på valdeltagandet och resultat runt om i Norrbotten. Förklarade för henne och fick frågan "-Är det bra?", svarade att nej, det tycker jag inte. Förklarade vidare att det partiet som blev näst störst här i Boden inte tycker att alla ska få bo och leva här i Sverige, och hon svarar "-Men man måste ju hjälpas åt och dela med sig!"

Kul att min treåring är smartare än Åkesson och hans pack! Kanske vi på något vänster istället skulle kunna rösta in henne i riksdagen till hösten? Jag lovar att det skulle bli en mer human politik.


10 kommentarer:

  1. Klok unge du har! Skulle mer än gärna rösta på henne :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Då är vi två väljare då ;)

      Radera
  2. Vi kan nypas i örat ihop, har gick bara dryga 550st och röstade dvs 36% och sd gick +8,8 till 9,6% och blev 3e största i vårt valområde.
    vi kan ju starta ett parti med våra glada små smarta ungar, Embla uttryckte det att "då är man ingen bra kompis" när jag berättade om sd för henne.

    Vi får hoppas på att folk får tummen ur och röstar i riksdagsvalet i höst och att siffrorna då ser bättre ut och jag kan ärligt säga att jag inte är helt insatt i alla partier eller ens kände mig helt hundra på min röst när jag gick till röstningslokalen men jag pallrade mig iväg och valde ett som jag tycker har vettig politik trots att jag som sagt inte är helt insatt bara för att min röst skulle hindra sd från att vinna mer mark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror att det kommer se "bättre" ut till hösten, då jag tror folk tar riksdagsvalet på större allvar. Tur iallafall att vi har barn med bra grundvärderingar!

      Radera
  3. Anonym12:08

    Det är verkligen sorgligt, både valdeltagandet och resultatet :(

    mammatea.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sällan jag skäms över andra människors beteende, men valet är absolut en sådant tillfälle..

      Radera
  4. Håller med dig fullständigt! Som halvsvensk (pappa är från Malaysia) känner jag mig inte särskilt välkommen och undrar vilka grannar (20 hus på gatan, statistiskt sett åtminstone ett av dem som har röstat på SD vid 57% valdeltagande som det var i min valkrets) som tycker att jag ska "åka hem". Men var är hemma när man är halv? När landet min far lämnade för 40 år sedan drygt, inte heller vill ha mig där eftersom jag är halv och till råga på etnisk halv kines? Vet inte om jag ser fram emot valet i september... Kanske bättre förr? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skrämmande :( Men jag hoppas att SD's stora framgångar har att göra med folks bristande engagemang i eu-valet! Kram!

      Radera
  5. Astrid får helt klart min röst!! :)

    SvaraRadera