onsdag, januari 08, 2014

En Gåva Till Andra

Idag tar vi ytterligare ett litet steg mot vardagen, Crille är på jobbet och jag är ledig. Nästa vecka är vi tillbaka ordentligt då Astrid börjar om på föris. Idag har vi inte så stora planer, jag och barnen, men vi har iallafall fått gjort lite hushållssysslor (tvätten blir riktigt snyggt vikt om man har en treåring till hjälp) och ska iväg till banken på eftermiddagen. Sedan så har vi fortsatt att plocka ihop saker som ska skänkas till flyktingförläggningarna som finns här i Boden, det är två tjejer som via facebook startat insamlingen (En Gåva Till Andra) och ska dela ut nu på lördag, så nu måste vi bli färdiga så vi kan lämna allt imorgon.

Elsa förstår ju inte vad vi håller på med, men slänger glatt ner saker i flyttkartongerna. Astrid är mer fundersam och berättar vilka saker hon inte vill ge bort ("-Snussen måste jag ha kvar, han får inte flytta. Den här kastrullen tycker jag mycket om. Stackars barnen mamma som inte har några leksaker"). Tanken är inte att vi ska ge bort saker som de leker med nu, utan snarare att rensa ut bland sakerna som de inte använder (de behöver faktiskt inte 5 dragleksaker..), och böcker har vi i drivor så en hög har vi lagt ner i kartongen med leksaker. Jag gissar att de allra flesta inte kan någon svenska överhuvudtaget, men fina bilder kan man ju ändå kolla på, och hitta på egen text till.

Vi har rensat ut ur barnens garderober, och så ska jag kolla igenom köksskåpen efter saker som inte används. I vanliga fall lämnar vi till Röda Korset eller Pingstkyrkans Returidé, men det här känns som ett minst lika bra alternativ. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

1 kommentar:

  1. Anonym13:09

    Bra när saker kommer till nytta!

    www.mammatea.se

    SvaraRadera