måndag, december 16, 2013

Att plastbanta, med fokus på barnrum

När vi pysslade julgodis så började jag började prata med Frun om plastbantning. Vi plastbantar främst i barnens rum och köket, och tar det eftersom. Tror inte att jag skrivit om det tidigare på bloggen? Det går iallafall ut på att man väljer bort plast och istället väljer andra material där det är möjligt. Jag fick upp ögonen för detta efter att ha läst ett blogginlägg hos UnderbaraClara under början av året.

Hon och flera andra bloggmammor (bl.a Magdalena Graaf) fick genom Naturskyddsföreningen skicka in damm från sina barnrum, som analyserades för att se vilka miljögifter som fällts ut och fanns där barnen leker och ska vara som tryggast. Bland annat kollade de efter ftalater, bisfenol A och flamskyddsmedel som finns i mängder av leksaker, möbler och inredning, och är skadligt för alla levande organismer. Om du är intresserad av deras resultat, så kolla in på länkarna.

Vill jag att mina barn ska få ökad risk för reproduktionsproblem, astma, allergier, fetma, diabetes och cancer? För varken mig eller Crille var det ett särskilt svårt val att börja tänka lite längre när det gäller inköp av leksaker. Ett tydligt exempel, vi besökte Ikea för några veckor sedan och skulle köpa köksleksaker i julklapp till Elsa. Pannorna och grytorna var i metall, och åkte ner i kundvagnen. Köksredskapen till var i en förpackning om fyra, där två var av metall och två av plast, de fick stanna kvar i butiken. Det var inte svårare än så. Maten de leker med är i tyg, kaffekopparna, kaffekannorna och brickorna i metall och trä. Inte alls ett sämre alternativ på något sätt, utan tvärtom bättre i mina ögon. Dessutom så tycker jag att leksaker i trä/metall/tyg oftast är finare och håller bättre, win-win alltså.

Det finns schysst plast, men den är svårare att hitta och är allt som oftast dyrare än den som innehåller massa läskiga saker. Leksakerna vi köpt från bObles t.ex. (nej, jag är inte sponsrad), är fria från ftalater, bisfenoler och andra kemikalier. Vill man handla leksaker som man vet är "okej" så har EkoLeko ett bra utbud!

Vi har fridlyst viss plast här hemma, duplo/lego får finnas kvar tack vare sina fördelar då det gäller motorisk träning, och likaså NABBI-pärlor. Det känns allra viktigast att plocka bort eller ersätta saker som Elsa tuggar på och har i munnen, det som är fullt av mjukgörare (tänk badankor) och det som rent av luktar "plast". Det är inte plast som luktar, kan jag vänligen avslöja, det är kemikalier.

Ni som läser vet ju mycket väl att jag inte går klädd i återvunnen säckväv och bor i en koja i skogen, så jag kan väl klassa mig själv som ett levande exempel på att det inte är så svårt att göra skillnad. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vi kan inte se till att våra barn inte kommer i kontakt med några kemikalier överhuvudtaget, men vi kan begränsa det på hemmaplan. Barnen kommer med största sannolikhet inte bli sjuka av en enda "dålig" leksak, men cocktaileffekten när de kommer i kontakt med kemikalier från alla möjliga håll och kanter kan göra stor skillnad i deras välmående. Tänk på det, om ni inte gjort det tidigare. Och googla om ni har några funderingar, jag är absolut ingen expert men svarar såklart så gott jag kan om ni ställer några frågor i kommentarsfältet.

Billiga leksaker i plast eller friska barn? Visst är det att dra det hela till sin spets, men så känner jag.


En present från mosterfamiljen Fridlund som det leks flitigt med här hemma

1 kommentar:

  1. Anonym20:09

    Du vet ju vad jag tycker i frågan så jag säger bara "heja, heja".

    SvaraRadera