lördag, oktober 26, 2013

När jag och barnen är hemma själva

Jag har alltid samma procedur varje kväll jag är hemma själv med barnen (Crille är på bio). Vid halv 7 äts det välling/kvällsfika i soffan framför något barnprogram, sedan borstas tänder och pyjamasar tas på. Vi plockar ihop alla leksaker, jag lägger kuddarna rätt i soffan, slår på någon skön musik, släcker ner litegrann och tänder ljus. Först nattar jag Elsa, dvs sitter bredvid hennes säng tills hon somnar (just nu har hon börjat med någon jättekul procedur när hon pratar för sig själv i typ en halvtimme innan hon lägger sig ner och somnar pang bom. "-Da da da, titta! Maaaamma maaaama." SNARK). Då hon sover går jag ner och myser en stund med Astrid, sedan går jag upp med henne och ligger bredvid henne och surrar tills hon somnar.

När kidsen sedan sover och jag kommer ner så är det bara härligt, att kunna sätta sig ner i soffan med en tidning, kolla nån serie eller bara klicka runt på datorn. Inte massa plock, fix och stök innan nedervåningen känns beboelig igen. Båda sov 19:57 ikväll, nu ska jag ta en dusch, kliva i pyjamasbyxorna och sedan parkera i soffan. Tillsammans med ett gäng kolor från Pärlans och lite annat gotta!


Jepp, det är en skumtomte som kikar upp där till höger!

4 kommentarer:

  1. Anonym21:31

    Det låter ju som en väldigt bra kvällsprocedur. Känner att vi behöver lite bra rutiner här hemma, är inne i en sån där jobbig period nu igen.

    SvaraRadera
  2. Anonym21:40

    Vi har också samma procedur varje kväll. Gillar att det är undanplockat och klart när barnen väl somnar.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  3. Anonym22:21

    Sv
    Signe har en nalle som är riktigt speciell. Tidigare hade hon en snuttis som blev mindre viktig i samband med att hon slutade med napp. Nils har två snuttisar. En på förskolan och en hemma.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  4. Yey, skumtomtar, handlade ett paket i onsdags, årets smak: knäck. Smakade mest kola, men helt ok

    SvaraRadera