lördag, september 21, 2013

Masken Larsson

Vi har en väldigt lugn och skön dag, oplanerad och utan måsten som städ, tvätt och matlagning. Stundvis har jag varit orolig att mina trumhinnor skulle bli perforerade pga gnäll, Elsa har bara sovit en halvtimme på hela dagen (och vaknade 06 istället för vanliga 07), och Astrid har velat ha sin mamma för sig själv. Kompromisser all day long, och vi har sett tre filmer på Netflix.

Något som fungerar bättre än magi när det gäller gnälligt humör hos mina två små, det är att gå ut och leka. Efter mellis kände jag mig så trött i huvudet och klädde därför oss alla tre i regnkläder och stövlar, och efter den timmen utomhus så gick allt som på räls. Barnen tycker väl att det är minst lika roligt att vara ute i regnväder, men jag själv har svårt att ta mig ut och "bara vara" när vädret är dåligt.

Väldigt härligt var det iallafall med frisk, höstig luft och två glada barn! Elsa tuggade på varenda kotte hon hittade, Astrid var övertygad om att vi hade tigrar i barrskogen runt kvarteret och jag gick mest runt och flinade åt hur fina de var när de gick hand i hand. Vi hittade en hel del maskar som krälade på vägen, och även om Astrid sett hundratals tidigare så var det först idag som hon fattade vad det egentligen var. Hon ställde tusen frågor om vad de åt, vart maskens föräldrar höll hus osv, och jag frågade henne vad hon trodde att den hette. "-Larsson. Masken Larsson tror ja!" blev hennes svar.

Kvällsmys i soffan framför Hitta Nemo med tända ljus, nybadade, trötta mysdeltagare och två sovande barn 18:55. Ett bra avslut på en fin dag! Nu ska jag slökolla tv och datorisera en stund innan jag kryper ner bredvid Astrid som agerar sovsällskap i helgen, och känner jag Elsa rätt så gör även hon oss sällskap någon gång under natten.


2 kommentarer:

  1. Anonym20:58

    Har också svårt att komma ut när det regnar men det är ofta väldigt uppskattat när man väl kommer ut.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  2. haha, masken larsson : )

    det finns inget dåligt väder...och vilken fin stövelbild! elsa är ju bara för fin. så bilden på instagram när hon är vid golfbanan. underbar!
    astrid är så goo med sin lillasyster.

    rörigt, men hoppas du hängde med : )

    SvaraRadera