fredag, mars 01, 2013

Elsa 5 månader

Nu har alltså hela fem månader gått sen Elsa kom till oss. Vi hade förväntat oss att dagarna skulle vara betydligt lättare nu, men även om vi fått mer rutin (vilket är fantastiskt skönt!) så är hon fortfarande en väldigt ledsen tjej vissa dagar. Det gör så ont i hjärtat att vi inte kan hjälpa henne då hon gråter så förtvivlat och inte kommer till ro, och det tär på oss alla fyra, men vi siktar framåt och tänker att det kan ju inte vara förevigt.

Men då hon inte är ledsen, utan tvärtom skitglad, oj så hårt mitt hjärta slår då. Hon har ett fantastisk skratt, och allra gladast blir hon när storasystern busar med henne. En minnesbild av det där busiga och lyckliga leendet, det räddar alla skitdagar!

Vi hade tidigare börjat servera smakportioner, men slutade helt då vi inte visste vad hon är allergisk mot. Imorse serverade jag första portionen mjölkfri gröt, och nu börjar vi om igen. Hon hugger efter skeden med både mun och händer, är väldigt intresserad och blir arg när det tar slut.

Hon som sagt fortfarande ett väldigt svajigt humör, vilket gör att hon spenderar största delen av sina dagar antingen i famnen eller selen. Dock har hon börjat gilla vagnen bättre, och sover nu däri på förmiddagspromenaderna och då hon somnat på kvällen innan vi går upp till sovrummet. Att ligga på mage går bra en liten stund, att sitta upprätt med stöd går ännu bättre. Matstolen är bästa stället att sitta, och babysittern duger ibland. Babygymmet är ingen hit, men gåstolen blir allt mer uppskattad. Vi försöker hitta något som hon verkligen gillar, men min famn verkar vara svårslagen!

Vid klockan 19 är det godnatt, och då har vi oftast fått kämpa lite för att hålla henne vaken till Astrid gått och lagt sig (annars är det väldigt lätt att storasyster ska gosa och väcker henne igen). Efter att hon sovit en stund i famnen så lägger vi ner henne i vagnen, vaknar hon till så räcker det oftast med att vi gungar vagnen litegrann så somnar hon om. Efter det så ser kvällarna väldigt olika ut, vi påbörjade ju ett framgångsrikt litet sömnprojekt, men när vi insåg att hon var allergisk och inte mådde bra över det så fick det pausas. Vi kommer absolut att börja om igen, men är av åsikten att man inte mixtrar med barns sömn då de inte mår bra. Nu ligger hon vid min sida och snuttar sig igenom nätterna, och så får det vara fram tills att vi känner att hon mår bra igen.



Jag är väl aldrig ledsen! Vad svamlar du om mamma?!

7 kommentarer:

  1. Sötnöt! jobbigt när det är så där och jag minns med fasa Livs första 1,5 år .. bara skrik och gnäll och gråt dygnet runt
    vissa gluten tål ju bara ren havre eller har jag fått detta om bakfoten?
    Hur fungerar vagnen nu då du testat den i vinterväglag :)

    SvaraRadera
  2. Fina Elsa, redan 5månader. Tiden går för fort! Känns som att det var förra månaden som jag fick det roliga sms:et att du var född!

    Vi saknar er.

    kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad jobbigt när man inte får må bra och vara glad :/ Men ojoj så söt hon är! Riktigt solstråle-leende! :)

    SvaraRadera
  4. Anonym19:25

    Jobbigt när de är ledsna och inte kan berätta vad som är fel!

    Otroligt fin bild på en söt tjej.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  5. Så skönt att höra att ni blickar framåt nu när det är tungt.... Kan inte ens föreställa mig hur ni har det. :( Hur länge beräknas det att hon kan vara missnöjd, tänker om det tar ett tag innan det hon är allergisk mot går ur både hennes och din kropp? Eller är hon missnöjd för att hon börjar vilja ha mer käk? Kul att gröten funkade! :D Bra start där ju! Wihoo!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  6. Så fin hon är, din lilltjej! Hoppas att ni kommer på vad det är som utlöser hennes allergi. Det kan tydligen vara en djungel - och ibland tycker jag att det känns som man inte har en aning om vad som utlöser vad. Det jag framför allt har märkt på Neo är att hans eksem blir värre när det är kallt och torrt ute. Resten är bara sådant som jag TROR att han reagerar på, men VET gör jag inte. Han har i alla fall blivit en lite nöjdare bebis den senaste månaden och kan numera ligga ensam på en filt och nöjt titta på mig - ibland.
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Oj vad tiden går! en riktigt söt liten gladfis!:)

    Sv: Ja det är helt underbart, längtar tills de stora sparkarna kommer nu så det känns även från utsidan!

    SvaraRadera