torsdag, februari 21, 2013

Fläckig bebis och mamma på allergidiet

Vi är hos farbror Kocko och har bakat chokladbollar fria från mjölk, gluten, laktos , ägg och soya. Det var inga svårigheter med det, men att få ihop övriga måltider med både Elsas och min allergi är lite klurigt. Vi vet ju inte exakt vad vi måste undvika än, men med tanke på att hon ser ut som en röd/vit leopard med sina nässelutslag så undviker jag allt som kan påverka tills det lugnat ner sig. Hoppas att vi snabbt får tid för pricktest!

Igår blev det älgfärsbiffar med broccoli och mangoraja från Rydbergs till middag. Kött och grönsaker får bli min melodi ett tag framöver.





5 kommentarer:

  1. Hoppas att ni snart får tid så ni får reda på orsaken.

    SvaraRadera
  2. Anonym21:52

    Hoppas ni snabbt kommer på vad det öron inte tål!

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  3. Anonym10:32

    Oj vilka prickar! Hoppas ni snart hittar vad det är som gör det.

    SvaraRadera
  4. Jag har också en prickig pys! Neo har haft eksem sedan han var en vecka gammal och vi vet inte heller vad det beror på. Verkar bli värre av kyla och torr luft. De vanligaste allergierna hos små barn är väl mjölk, ägg, nötter och fisk, typ, om du vill ha några tips på vad du bör utesluta ur din kost i första hand. Jag äter ju veganskt, så i mitt fall har jag uteslutit de "vanliga" grejerna. Vidare TROR jag att han blir prickigare om jag äter ananas, tomat, paprika, mango, jordgubbar, citrusfrukter och choklad samt gröna äpplen. Gluten- och havrefritt äter jag redan, nötter och jordnötter vågar jag inte testa. Var också inne på att utesluta soja (går, även om jag är vegan), men det tyckte läkaren inte var någon bra idé. Vet inte om det går över så mycket i bröstmjölk. Använder "snällt" tvättmedel och inget sköljmedel. Om jag var du skulle jag vara skeptisk till den där gula röran du hade till middag... Kan nog innehålla både det ena och det andra.
    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  5. Skrev ett långt inlägg här igår, men det verkar inte ha kommit fram:-/. Har du testat att smörja med Extra Virgin Kokosolja? Jag har använt det på Neo i två dagar och hans hud är bättre än på länge! Kombinerar förstås med allergivänlig diet (vegan, spannmålsfritt, ingen paprika, tomat, nötter, jordnötter, choklad, gröna äpplen, ananas, mango, jordgubbar, tranbär...), men peppar peppar kanske jag har hittat något som hjälper lika bra som mildison!
    Kram

    SvaraRadera