fredag, oktober 19, 2012

Graviditeten med Elsa

Listan med Astrid finns här.

När fick du reda på att du var gravid? 26 januari 2012
Var bebisen planerad? Ja
Mådde du illa mycket? Till och från under hela graviditeten, men mest fram till vecka 16
Hur blev ditt hår? Ingen skillnad
Hade du mycket halsbränna? Ja, mot slutet
Grät du för ingenting? Nån gång just i början av graviditeten
Var du känslig? Nej
Vad gillade du för mat? Inget särskilt, men jag drack mycket mjölk
När kände du bebisens första rörelser? Vecka 18
Var du ofta orolig? Nej
När började du läcka bröstmjölk? Inte alls
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Nej, läste Att föda och lite på internet
Sparkade bebisen mycket? Ja, det var ett himla liv i magen
Fick du bristningar? Nej
Blödde du någongång? Nej
Levde du på som vanligt? Ja, innan jag fick problem med fogarna. Från vecka 29 var jag väldigt stillsam och låst.
Hur gammal var du när du blev gravid? 24 år
Hur tog dina föräldrar det? Med glädje såklart!
Hur tog din partner det? Först förvånad, sen lika lycklig som sist
Vart bodde du/ni? I Sävast
Hur ofta gick du till mvc? Lika ofta som "normalt"
Hur många ultraljud gjorde du? 3, varav ett VUL
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ville klara mig så långt jag kunde med psykoprofylax, få föda vaginalt, att det skulle bli ett fint minne för mig och Darlingen, och att Åttan skulle må bra.
Hur började din förlossning? Värkar 04:15 på morgonen samma dag som hon föddes 08:57
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? 6 centimeter
Vilken smärtlindring tog du? Ingen!
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Ca 15 minuter
Blev det komplikationer? Nej, tack varde gud och lov
Fick du sy? Ett stygn
Vad tyckte du var jobbigast? Oavgjort mellan den tunga krystningen och att jag bröt svanskotan.
Var du rädd för något? Nej
Skrek du? Nej
Hur många var inne i förlossningsrummet? 5 stycken (jag, Darlingen, BM och två USKor)
Hade du någon nära med dig? Darlingen
Hur var vikt och längd? 4045 gram och 49 cm
Ögonfärg: Mörkt blå
Hårfärg: Ljust brunt
Ammade du? Ja
Ammar du nu? Ja
Hur gammal är bebisen nu? 3 veckor
Vad tyckte du om förlossningen? Ett underbart minne som jag alltid kommer bära med mig
Vill du ha en till? Kanske
Planerar ni ett till? Nej, vi var ju överens om två, men nu börjar jag fundera..
När kommer tredje barnet? Kanske aldrig
Hur är ert förhållande nu? Precis som tidigare!
Vilken vecka födde du i? 41 (40+3)


2 kommentarer: