måndag, september 24, 2012

Om den kommande förlossningen

Jag är taggad till tusen inför förlossningen som närmar sig. Det är ju så spännande, när och hur ska det starta, hur lång tid kommer det ta och hur kommer det kännas den här gången? Är det en kille eller en tjej därinne, hur stor är hen, hur ska amningen funka den här gången och framförallt, vad ska storasystern säga?

Om jag ska hålla mig enbart till själva förlossningen så siktar jag på andning och lustgas som smärtlindring den här gången också (som med Astrid). Känner jag där och då att jag vill ha en epidural, ja då ber jag om en. Lägger ingen som helst prestige i att föda med så lite smärtlindring som möjligt, men har bara Astrids förlossning att jämföra med, och då var det perfekt med andning och lustgas. Jag vill göra det som känns rätt, men vet att det är omöjligt att veta i förväg hur det ska kännas.

Sist så hade jag i förväg tänkt att jag ville klara mig med lustgas och stå upp så mycket som möjligt. Stå upp var en omöjlighet då någon nerv kom i kläm och mina ben skakade som asplöv, Darlingen fick bära mig till och från toaletten. Hoppas på bättre lycka med ståendet den här gången, men går in med öppet sinne för händelseförlopp och smärtlindring även denna gång.

Annars kan jag ta en likadan förlossning som sist, tack. Igångsättning eller kejsarsnitt undanbedes vänligt men bestämt. Och så vill jag ha samma barnmorska som sist, kanske borde hacka mig in i något datasystem någonstans för att få se hennes schema och planera in förlossningen därefter?

7 kommentarer:

  1. Anonym19:32

    Håller tummarna att det blir en sån bra förlossning som du hade med Astrid.

    Mammatea.se

    SvaraRadera
  2. Cicci19:54

    Va härligt att du är så positiv inför förlossningen, jag var likadan såg de hela som en super häftig upplevelse och jag tror min förlossning gick så bra för att jag hade en positiv inställning. Ifall mycket av värkarna sitter i ryggslutet kan jag verkligen rekomendera sterila kvadlar som jag tyckte hjälpte mycket och det "stör" inte själva förlossningskedet heller!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du får en riktigt bra förlossning. Det sägs väl att det ska gå lättare andra gången? :-)

    Jag skulle gärna vilja ha den barnmorksa + student som gick passet innan E föddes. De var verkligen toppen och jag önskade att de inte hade behövt gå av sitt pass innan E kom. Fast å andra sidan hoppas jag inte det, för då måste jag föda på vanliga bb och inte på min mvc. Föder jag där finns ju chans att jag får min barnmorska som jag går till nu, och det vore ju häftigt!

    SvaraRadera
  4. Anonym21:46

    Åh så spännande, snart dags! Lycka till, kommer gå toppen! :) Hoppas bebisen börjat sprattla mer igen, annars bara telefonterrorisera förlossningen och åka på fler kontroller :) Kram Lina o Lisen

    SvaraRadera
  5. Ojoj, nu är det verkligen suuupernära!
    Jag önskar dig all lycka med förlossningen.
    Kom gärna in och visa underverket sen.
    Kram
    Åsa

    SvaraRadera
  6. Vill bara säga lycka till och föd"med öppet sinne" . Min syster fick barn nr 6 nu i augusti och förlöstes med KS. Han hade förmodligen vänt sig och på förlossningen såg de en fot och en navelsträng sticka ut så det blev att rusa till op.salen. 5 helt vanliga vag.förlossningar och så helt plötsligt ett snitt. Hoppsan!! Ett bevis på att förlossningar kan verkligen sluta hur som helst.

    SvaraRadera
  7. Lina och Lisen: Tack, nu är det verkligen nära! :) Det är lite mer liv i magen nu, så oron har lättat. Men det känns skönt att ha nära till sjukhuset och att man blir tagen på allvar om man blir orolig :) Kram!

    Karrow: Oj! Ja, det finns ju inte en förlossning som är en annan lik, så vi är open minded och tar det som det kommer :)

    SvaraRadera