måndag, maj 14, 2012

Utmanad!

Mama Bear, Sara och Ekomamma i stan har utmanat mig, och först nu får jag arslet ut vagnen och svarar. Det känns som att den här utmaningen cirkulerat runt i de flesta bloggar nu, så jag väljer att bara svara och inte skicka vidare. Tack för utmaningarna fina ni!

1. Hur skulle du beskriva dig själv med fem ord?
Positiv, energifull, kontrollfreak, analyserande och ordningsam.

2. Finns det någon mening med livet?
Ja, kärlek! Inte att det nödvändigtvis måste vara kärleken till sitt barn eller partner, utan kärlek i allmänhet. Till familj, vänner och främlingar. Ett liv utan att få känna sig älskad och älska själv, det kan jag inte tänka mig att leva.

3. Tror du på den fria viljan? Utveckla!
Ja, det gör jag absolut. När det gäller det allra mesta, men jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det.

4. Ditt mardrömsyrke?
Frisör kanske, jag hatar långa hårstrån (särskilt andras) och skulle ständigt vara rädd för att göra någon missnöjd och ful i håret. Ironiskt att jag är väldigt långhårig va?

5. Vilka materiella ting ligger dig varmast om hjärtat?
Foton, räknas det som materiella ting? Systemkameran är i varje fall en stor favorit. Även om jag inte är någon fena på fotografering så hjälper den mig att dokumentera vårat liv, så att jag kan minnas och återuppleva.

6. Vad önskar du för ditt/dina barns framtid? (Fri tolkning.)
Att hon får vara frisk, älskad och lycklig. Och jag ska hjälpa henne så gott jag kan!

7. Vad sårar dig mest: att bli kallad ful, elak eller korkad?
Elak! Fult är tolkningsbart, det en person tycker är fult, tycker en annan är vackert, och så är jag inte så särskilt ytlig av mig. Korkad, även det tolkningsbart, kanske jag är i någon persons ögon, men i någon annans ögon kan jag vara ett geni. Elak däremot, det kommer från att jag sårat någon. Och det vill jag ju inte ha gjort!

8. Vilka egenskaper uppskattar du hos din eller söker hos en partner?
Att han älskar oss villkorslöst. Att han inte bryr sig om vad andra tycker är manligt/omanligt. Att han får mig att skratta varje dag. Att han får mig att känna mig älskad och vacker utan att ens säga det rakt ut.

9. Tror du på Gud eller någon annan högre makt? Om ja, hur interagerar tron med ditt övriga liv?
Nej, jag tror inte på Gud eller någon annan högre makt. Däremot är jag väldigt nyfiken på olika religioner. Ibland önskar jag att jag hade en stark tro, för många troende människor verkar ha ett sånt djupt inre lugn, känna trygghet no matter what och ha en fantastisk gemenskap.

10. Har du civilkurage?
Det beror helt på vad saken gäller, även om jag väldigt gärna vill säga JA. Skulle det vara en situation där det är fara för mig själv att ingripa, då skulle jag nog inte utsätta mig för det. Exempelvis ett knivslagsmål, jag skulle absolut ringa polisen, men skulle inte gå i närheten själv.

11. Hur får man trygga, lyckliga barn? Vad ska föräldrar göra och vad ska de inte göra?
Jag tror att man kommer långt genom att älska sina barn villkorslöst. Visa dem att de är fina som de är, att man alltid kommer finnas där vad som än händer. Inte uppfostra med våld och hårda ord.

1. Hur träffades du och din partner?
Vi träffades första gången på en fest, midsommarafton 2005. Sedan höll vi kontakten ett tag, träffades allt mer frekvent och sen så var det vi.

2. Om du fick välja fritt, vart i världen skulle du då vilja bo?
Här i Sävast, men med lägenhet någonstans ute i världen som vi kan resa till.

3. Vad lägger du mest pengar på i "nöjesväg"?
Oj, det var svårt. Roar mig väldigt sällan på sätt som kostar mycket pengar, men kanske shopping till hem och garderob.

4. Vad gör du om 5 år om du får "sia" i framtiden?
Har kommit på vad jag vill göra karriärmässigt, och är antingen där eller påväg dit. Bor i villa med familjen, och har hittat bra balans mellan familj/träning/jobb alternativt plugg.

5. Vilket är ditt drömyrke?
Har nog inget! Eller, kanske dietist.

6. Hur ser din perfekta 4 veckors semester ut?
SOL, SOL, SOL. Och bad! Sen spelar inte resten så stor roll, men bra väder vill jag ha.

7. Har du varit "kär" i någon kändis? Isåfall vilken?
Nej, tror inte det. Var väldigt förtjust i Niklas Strömstedt när jag var liten dock.

8. Favoritbok?
Dan Brown-Änglar och Demoner

9. Hur ser ditt drömbröllop ut?
Har två varianter, enkelt och litet, eller storslaget och stort. Vilken beskrivning va? Det lutar dock mer åt det senare dock.

10. Om du fick bjuda valfri kändis på kommande middag, vem skulle du välja och varför?
Astrid Lindgren om hon fortfarande varit i livet, annars vet jag inte. Prinsessan Viktoria kanske?

11. Vilken är din favorittid på året? Utveckla gärna varför.
Jag tycker att alla årstider har sin charm, vintern med julen, snö, sin vackra och gnistrande kyla, våren med solen som börjar värma, sommaren med sin kravlöshet och sitt sköna väder, och sist men inte minst hösten, som är så mysig med sitt tunga mörker.

1. Hur ser en perfekt dag ut för dig?
Vaknar utvilad efter en störningsfri natt, tar en morgonpromenad i solsken och äter sedan en god frukost. Gör något roligt under dagen med min lilla familj, en tripp till stranden eller pulkabacken kanske, äter en god middag och sedan när Astrid somnat kollar vi på en bra film och äter något gott till.

2. Har du en favoritfilm, och i sådana fall vilken?
Har några stycken, men en av dem är The Notebook/Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta. Otroligt sorglig och vacker, se den om du inte gjort det!

3. Varför började du blogga och vad har fått dig att fortsätta?
Började för skojs skull och fortsatte för att hålla vänner och släkt uppdaterade på vad som hände i mitt liv och dela med mig av bilder. Nu är det fortfarande ett sätt att hålla kontakten med de jag saknar med inte träffar så ofta, men även ett sätt att umgås och dela livet med andra bloggare och bloggläsare. Och vilket utbyte det är, oumbärliga är ni!

4. Vilka är dina tre största intressen?
Umgås med nära och kära, resa och baka.

5. Har du någon rätt som du absolut inte kan äta?
Nej, men lever är ingen stor favorit.

6. Vilka egenskaper uppskattar du hos en vän?
Humor, ärlighet och lojalitet. Bland annat!

7. Vilken ”superkraft” skulle du vilja ha?
Kraften att kunna hela människor, om man nu får välja det. Annars vill jag kunna flyga!

8. Har du något husdjur, om inte, skulle du vilja ha?
Nej, och just nu vill jag inte ha något heller.

9. Vilket är ditt bästa miljötips?
Panta flaskor/burkar och sopsortera! Det är enkelt och det kan alla göra.

10. Om du skulle bjuda på den ultimata trerättersmiddagen, vilka rätter skulle du bjuda på då?
Tomatsoppa med vitlöksbröd, vegetarisk lasagne med spenat och en maffig chokladtryffeltårta.

11. Om du får välja hur och var du skulle bo, hur/var skulle du bo då?
Jag skulle vilja bo kvar här i Sävast vart vi bor just nu, fast i en villa istället för parhus, och så skulle jag vilja ha en lägenhet någonstans utomlands där det är soligt och varmt.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa om dina svar! Du kanske skulle göra en matlista till mig så blir jag din första "kund" för dig som dietist ;-)

    SvaraRadera
  2. Instämmer i det där med religion alltså! Och kul med lite mer fakta om dig:)

    SvaraRadera
  3. Vad ku att du hakade på!

    Och jag skulle inte tacka nej till en trerättersmiddag hos dig! :-)

    SvaraRadera