torsdag, april 26, 2012

Barnvagnsdjungeln

De här olika vagnarna har vi kollat på, nu när vi jagar syskonvagn. Det finns ju flera olika för- och nackdelar med alla vagnarna, men det här är plus och minus enligt oss. Vi gillar t.ex. punkteringsfria hjul bättre än luftfyllda, vilket är en smaksak. Vi vill inte heller behöva vända syskonet på en gång när det är dax att byta ut liggkorgen, med Astrid började vi med sittdelen kring halvåret, och då kändes hon inte redo att sitta framåt. Det är först de senaste månaderna hon åkt framåt på heltid och trivs bra med det.

Alla priser har jag tagit från Köp Barnvagn för rättvisans skull. Så man kan få en bild av vilken prisklass vagnen befinner sig i alltså. De utländska märkena lönar det sig oftast att beställa från utlandet, och en del vagnar finns på kampanj, men det här är ordinarie priser från samma försäljare. Vi kan absolut tänka oss att köpa begagnat, vi siktar på att välja vagn och sedan börja leta.

När det gäller ergonomiska sitsar eller inte så är vi lite kluvna. Tidigare har jag inte varit positivt inställt alls, med tanke på hur barnet ligger med benen i liggläget, jag har tänkt att det är obekvämt. Efter att Astrid har provsuttit ergonomiska sitsar så känns det som att hon sitter bättre i dem än där man kan fälla ryggen och få plant liggläge (exempelvis som i vår Emmaljunga City Cross). Vi har inte fått möjlighet att prova liggläget i "skarpt läge", så det är svårt att veta vad som egentligen känns bäst. Ni med vagnar som har ergonomiska sitsar, hur har ni upplevt det?

Vi har räknat in chassi, två sittdelar och en liggdel, eftersom det är så vi kommer använda vagnen. Inga regnskydd, åkpåsar eller dylikt är inräknade, även om det givetvis kommer behöva köpas till.

Har ni några synpunkter eller vill rätta mig på något jag fattat fel, så gör gärna det! Jag är långt ifrån kunnig, utan har letat info och klurat på tillsammans med Darlingen. Har ni några bra tips på alternativa vagnar så är de också hjärtligt välkomna!

Baby Jogger City Select

10285 kronor

+Lätt att växla mellan en och två sitsar
+63cm bred
+Punkteringsfria hjul (fram 8")
+18 olika kombinationer att välja på för sitsar/liggkorg
+Finns återförsäljare i närheten

-Blir osmidig då man åker kollektivt/i rulltrappa pga sin längd
-Dåligt utbud på begagnatmarknaden då den är relativt ny

Bild lånad här

Bugaboo Donkey

14800 kronor

+Lätt att växla från singel- till duoläge
+74cm bred i duo
+Går att ha ena sitsen framåtvänd och den andra bakåtvänd
+Stora hjul fram (10")

-Dyr i inköp
-Luftfyllda hjul
-Finns ingen återförsäljare i närheten
-Dåligt utbud på begagnatmarknaden då den är relativt ny

Bild lånad här

Emmaljunga Twin Nitro

8900 kronor

+Vi gillar Emmaljunga!
+Punkteringsfria hjul
+Finns återförsäljare i närheten

-Små hjul fram (18cm)
-79,5cm bred
-Delad sufflett
-Går ej att ha sitsarna vända åt olika håll

Bild lånad här

Mountain Buggy Duo

10890 kronor

+74cm bred
+Finns återförsäljare i närheten
+Stora hjul (10")

-Luftfyllda hjul
-Går ej att ha sitsarna åt olika håll
-Modellen innan 2010 har inte delad sufflett

Bild lånad här

Carena Double Swing

5890 kronor

+Billigast
+Finns återförsäljare i närheten

-79cm bred
-Lufthjul
-Går ej att ha sitsarna åt olika håll

Bild lånad här



19 kommentarer:

  1. Åh kul med barnvagn, men jag håller med: det är en djungel!
    Först och främst: vi har en Emmaljunga ozone med ergonomisk sittdel. Jag var också skeptisk först, men det funkar jättebra. Billie både sitter och ligger bra i vagnen (trots att hon är lång!). Hon sover lunchvila i den varje dag.

    När det gäller syskonvagnarna tycker jag att BB Donkey verkar bäst utifrån vad jag läst och hört. Jag gillar att en kan välja hur en vill ha barnen (framåt eller bakåtvänt) och att den är så smidig att göra om till singelvagn (toppen när det äldre barnet är på t.ex. förskolan och en ska använda vagnen bara till ett barn). Men ja, det är ju väldigt mkt pengar för en barnvagn!! Tror det finns några andra vagnar som är liknande, med delade och vändbara sittdelar, men som en inte kan göra om till singelvagn.

    Jag tycker personligen att det är ett stort minus med de vagnarna som en bara kan ha framtåvända sittdelar på och de där en måste ha båda barnen åt samma håll. Tror det kan finnas en poäng i delade sittdelar (det stora barnet kanske trivs framåtvänt tex och så känns det som att de får bättre plats "för sig själva").

    Ett alternativ till MB duo är ju MB duett som är smalare, men har ju alla nackdelar som duon med sittdelarna osv.

    Annars gillar jag BJ city select, men ja, den blir ju rätt lång!

    Lycka till:)
    /en som gillar barnvagnar

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen en djungel! Du vet ju vad vi valde och vi är än så länge nöjda.

    SvaraRadera
  3. Har ni kollat in MB Dueten också? Den är 63 cm bred om jag inte missminner mig.
    Det är verkligen skitsvårt att välja. Men vi föll för hur lättkörd duon var och att den fungerar så bra i skogen (ja för vi går ju jättemycket i skog) trots luftdäck.

    SvaraRadera
  4. Anonym15:56

    Har ni tittat på Basson Duo Twin? Fick tips av en kompis om den vagnen, är tydligen en vanlig vagn i Danmark. Finns att beställa från Babytider i Jönköping. Den har individuellt vändbara sitsar men den är inte så vanlig i Sverige så det är inte lätt att få tag i "recensioner". Sen finns den på bara ett fåtal ställen och man vill ju gärna provköra..... Vi ska ha nr 2 om 7 veckor och har fortfarande inte lyckats bestämma oss för en syskonvagn! Får bli sulky för storasyster när mannen är med och bärsele för bebisen när jag är hema själv....

    /Linda

    SvaraRadera
  5. helt sjukt dyrt med vagnar!
    vi beställde en igår, det svider i plånboken trots att den inte är betald ännu.

    SvaraRadera
  6. Vi valde ju MB Duet och är supernöjda med allt, visst hade jag velat ha vändbara sitsar men det fick ändå bli den.
    Två saker jag kan säga som jag tyckte när vi valde, Emmaljungan har pyttesmå hjul och själva vagnen är gigantisk, kändes det som.
    Carenan har ju tyvärr inte ställbart handtag och för mig som är 165cm är den alldeles för hög, kompisen som har den är jättenöjd men då är hon säkert 175cm och hennes man är också väldigt lång.
    Det är svårt, en riktig djungel. Lycka till med att välja i alla fall :-)

    SvaraRadera
  7. Vilken sammanställning! Är nyfiken på vilken ni kommer att välja.

    I mina barnvagnskretsar propageras det mest för Donkeyn, har bara hört bra om den. Vi har ju en Bugaboo Cameleon som har vissa likheter med denna, t ex den ergonomiska sitsen, och den gillar vi skarpt.

    Svågern och svägerskan hade City Select till sina två barn, men bytte den ganska snabbt när deras närmade sig ett. Tror att de tyckte att den äldre hade dåligt med plats och att det var svårt att den var så lång.

    SvaraRadera
  8. Linda20:32

    Ni har inte funderat på en ståbräda till stortjejen? Då är hon ju ändå 2,5 år och har säkert även lust att gå själv. Göra allt själv kanske. Kan förstå att det blir enkelt att liksom sätta henne i vagnen men verkar så sjukt mkt pengar bara. Det är 2år och 7mån mellan mina två och vi har aldrig haft dubbelvagn. Och då hade vi ändå hund när den lille kom till världen vilket då gjorde att jag var ute väääääldigt mkt på promenad med båda barn. Och så fram o tillbaka till förskola. Sen vid tre villle stora börja cykla.

    SvaraRadera
  9. Okej, här får du mina kommentarer! :)

    Baby Jogger City Select
    Den är väldigt väldigt lång. Och av de som haft den har jag förstått att det där med 18 olika kombinationer är en sanning med modifikation, för vissa kombinationer gör att barnen sitter väldigt konstigt, med den andres fötter i ansiktet osv. Inte direkt en vagn för långpromenader.

    Bugaboo Donkey
    Ruskigt dyr, men är både singel- och syskonvagn i ett. Lättrullad. Gott andrahandsvärde, oftaste dyrare att köpa begagnad än privatimportera. Har haft många vagnar med lufthjul och aldrig haft punka, på en syskonvagn är lufthjul att föredra tycker jag, då själva vagnen väger mer och barnen väger mer. Jag älskar Donkeyn, för mig finns nästan inga andra alternativ. Funka lika väl i stan som på landet.

    Emmaljunga Twin Nitro
    Går för mig bort dels för att den är så otroligt bred, för mig är allt över 75 cm för brett, och dels för att den är så himla tung. Bara vagnen väger 18 kg. Ska man lyfta den i och ur bilar så är det inte kul för ryggen.

    Mountain Buggy Duo
    Jag gillar Duon! Och Dueten, den smalare varianten. Duon har bättre rull än Dueten men Dueten är väldigt mycket smalare, en decimeter. Hade en när Majsan var nyfödd, funkar bra för promenade här ute i förorten men är inte kul inne i stan. Gick fetbort när Majken växte ur liggdelen så snabbt, vill inte ha mina barn framåt innan 1 år. Delad sufflett är praktiskt men jag saknade det faktiskt inte när jag hade min Duo. En Duet kan du privatimportera för ca 5800 kr inkl frakt. En beggad UJ Duo med delade suffletten hittar man iaf i Sthlm för mellan 6000 och 7000 kr, och de är de i fint skick eftersom att de är så nya.

    Carena Double Swing
    Bred, också ganska tung, framåtvänd.

    Ni borde kolla in Phil & Teds Promenade! Jag hoppas kunna provköra och recensera den någon gång nu i maj eller början på juni.

    SvaraRadera
  10. Anonym21:34

    Du har ju glömt Mountain Buggy Duett. Sån har vi, och är såååååå nöjda! Har även en Bugaboo Cameleon som vi använde till ettan och som vi använder nu med bara ett barn. Älskar Bugaboo också, men Donkeyn hade inte släpps än när vår tvåa kom. Men Donkeyn är säkert en kanonvagn, Bugaboo gör bra grejer!

    Vi hade en Phil & Teds syskonvagn först (deras värstingmodell, Vibe2), och då förstog vi hur otroligt viktigt det är för oss i alla fall att köpa kvalitet! Phil & Teds har väl ganska ok rykte, men det går inte alls att jämföra med Bugaboo eller Mountain Buggy. De lirar i en helt egen liga. Det är sååååå stor skillnad!

    Duetten är precis som Duon underbar att köra. En vagn blir ju rätt tung med 2 barn i, så då är det viktigt att den är enkel att manövrera från början. Är det nåt som är lite jobbigt, så blir det jättejobbigt med barn i...

    Jag tänkte också mycket på att jag ville kunna vända sittdelarna, men när vi väl köpt Duetten så slutade jag fundera över detta. Vi har samma åldersskillnad som ni kommer att ha. Kanske är det så att lillgrabben inte känns så ensam när han sitter där brevid storasyster? Han stortrivs i alla fall i.

    Jag får alltid kommentarer om hur smidig min vagn är, och det är den verkligen. Det är så sjukt, för den är verkligen inte bredare än en singel! Och ungarna sitter jättebra. Stora tjejen är 3 år nu, hon sitter superbra. Jag hade svårt att få ihop detta innan jag fick hem vagnen, men det bara funkar.

    En annan fördel med Mountainbuggy jämfört med tex bugaboo är att vagnen sitter ihop i ett stycke. (När du blivit av med liggdelen, vilket ju går ganska fort.) På Bugaboon är sittdelen en del och chassit en annan. Den är supersmidig, men jag tycker ändå att Mountainbuggy är strået vassare när det gäller att att fälla och packa upp. Så skönt att bara fälla upp en del.

    Köp en bra syskonvagn om ni ska ha en. Jag känner jättemånga som bara har 1,5 år eller mindre mellan barnen, och de köpte någon halvbra typ babytravel eller carena, och de vagnarna bara står. De orkar aldrig använda dem. De kör med ståbräda istället. Men min Duett är så smidig att jag ibland till och med hellre väljer den än singelvagnen, fast jag bara har ett barn med mig.

    SvaraRadera
  11. Det är en hel djungel det där.... Jag har ingen erfarenhet av syskonvagnar mer än min mammas dubbelvagn som hon har i jobbet. Det är en Baby jogger (men inte city) Hur som helst är den lättkörd och hon som kör relativt stora barn i den tycker att den är bra. Ni får gärna komma och prova den om ni vill!

    Våran lilla vagn som vi köpte har små hjul fram och det är ganska svårt att köra i snö/grus med den.

    Hoppas att ni hittar nån som ni vill ha.

    Till nåt helt annat så pratade jag med hon som har hand om dagisplatsena och Cornelia ligger precis på gränsen om hon ska få plats eller ej så vi får inte veta nåt förrän senast midsommar.
    Så annars får vi plats i Karlsvik eller Bergnäset vilket känns lite si så där. Hoppas då på Karlsvik men men det får vi ta sen...

    SvaraRadera
  12. Anonym22:00

    Tips! Nu finns BJ city select till kanon pris på Barnenshus i Luleå. Vagnen inkl en sittdel dvs basutförandet kostar 2999:-. De har rea på vagnar nu, flera modeller. /Sofi

    SvaraRadera
  13. Jag har en bugaboo donkey och är så sjukt nöjd.
    Jag tycker självklart den är asdyr.
    Jag tycket lufthjul är ett plus.
    Lättare att köra i terräng och mycket behagligare för barnen.
    Punka? Ja jobbigt såklart, men går ju att laga.

    Det här med ergonomiska sitsar. VI har redan bytt till sittdel till Molly (6 månader) och hon ligger och sover med benen i vädret. Inget hon bryr sig om eller sover sämre av.

    Vi tvekade också på om vi behövde syskonvagn eller inte. Det skiljer 20 månader på våra med.
    Hade INTE klarat mig utan eftersom Nellie fortfarande sover på dagen en sväng.
    Asjobbigt att bli fast hemma vid sovstunden pga ingen vagn. Nu kan jag fara omkring som jag vill trots att det är sovdags för stora flickan.
    Och superskönt att slippa köra runt med dubbelvagn då stora tjejen är på dagis.
    Den har aldrig varit för bred någonstans.
    Vi kan åka rulltrappa, hissar, gå in i dörrar mm med dubbelutförande utan problem.

    Det var det om donkeyn.

    SvaraRadera
  14. Anna10:23

    Oj vad pålästa ni är! Jag är långt ifrån lika påläst. Men måste säga att jag älskar våran Basson duo! Har inte upptäck några nackdelar ännu. Ja nackdelen är väl att det inte finns någon återförsäljare här om den skulle börja krångla. men ni får ju gärna klämma på våran om ni vill :)
    Dom flesta som jag pratat med som har en vagn med barnen "på längden" typ Baby Jogger City Select har ångrat sitt val. Just för att den blir så tung uppför trottoarer och besvärlig på bussar.

    Hade vi haft råd kanske vi valt en donkey! Men det enda som den inte kan, jämfört med våran, är att den kan bli en singelvagn. Och vi tyckte inte det var värt 10.000 kr extra när vi redan har en singelvagn som vi är mycket nöjda med. Sen vet man ju inte hur länge storebror kommer vara intresserad av att åka vagn? När han börjar förskola till hösten kommer ju dessutom singelvagen vara den som används mest... ja det är väl det som är födelse med donkeyn förstås. Bara att lämna ena sitsen på dagis och knalla vidare :) Fats än så länge älskar Edvin sin nya vagn...skriker Neeeeeeej när vi kommer in på vårat bostadsområde för han vill fortsätta mysa där i vagnen :)

    SvaraRadera
  15. Anna: Vi ska kika på er vagn nästa gång vi kommer förbi eller träffas med vagn! Precis som du skriver så känns 10'000 extra som lite mycket när man inte vet hur länge de större kommer vilja sitta..Tror inte att Massen kommer bli någon långvarig vagnåkare :) Hon går ju redan nu den biten som är till/från förskolan, och det verkar gå hur bra som helst..HAHA, ordvits! ;)

    Sofi: Vi var in och kikade igår på Barnens Hus i Luleå, och de hade inte City Selecten på erbjuande, utan det var en annan Baby Jogger..Annars hade jag slagit till på studs :D

    Anonym: Vi har kollat på Dueten också, men jag tyckte den var så lik Duon att det räckte med den som jämförelse :) Den är en av favoriterna, och precis som du skriver så kanske det inte är samma sak att sitta framåt vid tidig ålder när man har "sällskap"..Men vi får nog grubbla lite till :) Tack för din kommentar!

    Linda: Hon kommer vara 1år och 10 månader när småsyskonet kommer, och jag tror inte att hon orkar stå på bräda då vi ska på stan/ut på långpromenad. Fram och tillbaka till förskolan kan hon gå själv redan nu, men det känns bra att hon kan sitta om det blir tungt för de små benen. :)

    Linda: Vi har inte kollat på Basson än, men ett kompispar med två små har köpt en, så vi ska kika in den nästa gång vi ses :) Tack för tipset, och lycka till med valet av vagn och ankomsten av nummer två :)

    SvaraRadera
  16. Anna J10:48

    Hur får man fördelen till födelse undrar jag? hahaha

    SvaraRadera
  17. Anna: Haha, du är ordentligt insnöad i föda barn-svängen ;)

    SvaraRadera
  18. Anonym09:17

    Så, är basson duo ett bra köp? Köpte en uj duo, men vill inte sätta min lilla fram så snabbt! Efterklok ni vet..

    SvaraRadera
  19. Anonym: Vi köpte en Baby Jogger City Select, så jag kan inte uttala mig om Basson :) Däremot har jag en kompis som rullar sina små skatter i en, och hon verkar vara supernöjd! :)

    Det är så svårt att välja nu vilken vagn som ska passa barnen om flera månader/år..En riktig djungel, och precis som du skriver, lätt att vara efterklok!

    SvaraRadera