måndag, januari 09, 2012

Hur vi gör för att sova gott

Marita, som är mamma till Bianca, vill veta hemligheten till våra nya, goda sömnvanor. Klart jag delar med mig av hur vi nådde fram till sömnparadiset, hoppas att det kan vara till någon hjälp, och lycka till!

Dagen efter Astrids ettårsdag kom jag på snilleblixten att vi skulle sluta med vällingen vid läggdax, och sedan plocka bort nattvällingen helt. Dels för att både hon och vi mår bättre av att sova ostört, och dels för att nattvälling nu känns mer som en ful ovana än att hon behöver den mot hunger. Planen var att börja byta ut två flaskor mot en, och sen se hur det hela utvecklades.

Tidigare hade vi det såhär:
18 Gröt
19 Välling och hopp i säng
02 Välling
07 Uppstigning
08 Gröt
+ En hel del uppvakningar där emellan

Nu har vi det såhär:
18:45 Gröt
19 Hopp i säng
23 Välling
(När vi går och lägger oss, oftast äter hon sovande)
09 GOODMORNING SUNSHINE!

De första två kvällarna hade hon lite svårt att somna utan vällingen, men nu går det lika bra som det gjorde tidigare. Vi lägger ner henne, ger henne nappen och snutten, säger godnatt och går ut. Som det är nu ser vi ingen anledning till att plocka bort flaskan vi tankar i henne då vi går och lägger oss, för första gången på ett år sover vi alla tre som stockar och är pigga och glada på morgonen.

Tids nog ska den dock bort, och då har vi tänkt börja med att först gå ner till en halv flaska, sedan byta ut vällingen mot vatten och till sist sluta helt. Vi får dock se hur det väl blir när det är aktuellt.

4 kommentarer:

  1. Haha, det är ju fantastiskt bra :D Den där 16-milaren känns ju som jobbigaste delen på hela resan *not!* ;) Jag är så pepp på det här så det är helt galet! Tjohooo!

    SvaraRadera
  2. Hur sover hon på dagen då? Inressant upplägg, vi har middag vid 17 och sen välling 19 och sängen. sen vaknar han runt o7 på morgonen. Oftast är nätterna lugna, ibland lite orolig sömn och mycket pluta i nappen. Men de där med välling vid läggdags kanske gör att han sover lugnare? tål att funderas på. tycker ju han sover skapligt mellan 19-20 på kvällen till 06.30-08 på morgonen. men sovmorgon är ju inte fel att få, samt kankse lugnare nattsömn än nu....

    SvaraRadera
  3. Så härligt med sömn! Heja Astrid :]

    SvaraRadera
  4. Det låter härligt! Ordentlig sömn känns det inte som man lär få förrän om typ tjugo år. :)(Jag sover illa redan nu.)

    SV:Ja, rörelser är magiska. Jag längtar tills jag kan känna det lite tydligare, men det kommer väl inom några veckor kan jag tror. Älskar för övrigt min mage, och har nog aldrig mått så här bra. Har ett inre lugn, typ som att inget kan sänka mig för jag är ÄNTLIGEN gravid. :)

    Fy vad jobbigt med Mira. Det är alltid jobbigt när man måste ta bort dom, men ännu jobbigare när det är alldeles för tidigt. Mamma å pappas hund hade cancer så vi fick ju ta bort henne förra hösten. :/

    Men kul med en valp! Är det samma ras eller?

    Kram

    SvaraRadera