torsdag, december 08, 2011

Masse och hennes största fiende- SÖMNEN!

Astrid har alltid ogillat att sova, själva insomningen har sedan typ dag 1 gått smärtfritt, men sen när hon vaknar under natten är det lite svårare. De senaste nätterna har hon vaknat kring midnatt och tjutit som en stucken gris. När man gett henne nappen så har hon lugnt snuttat på den i några minuter, sen börjar det om. Och så om och om och om igen, tills jag eller Darlingen inte orkar tjorva mer och lägger oss i hennes myshörna och sover där med henne. Då kan det gå bättre, fast inte alltid. Darlingens förklaring är överkäken full i hårda knölar som ska bli tänder, jag tror det blivit en fix idé, att hon inte vill somna om själv. Men vad ska man göra? Hon kan ju inte ligga i sängen och gråta hjärtskärande hela natten.

Snälla, säg att det är en fas.

Vi har sedan hon kom till världen fått tusen goda råd när det gäller hennes sömn, som med allra största sannolikhet är goda, men inte funkat på henne.

Om ni börjar ge henne en flaska ersättning mot kvällen kommer hon sova mycket bättre! Nej, det gjorde hon inte.

När hon börjar äta gröt på kvällen kommer hon sova hela natten som en klubbad säl! Nej, det gjorde hon inte heller.

Byt till fullkornsprodukter, det blir hon mättare på! Hon har alltid ätit fullkorn, från första produkten som fanns i hennes åldersklass. När hon var 10 månader började hon äta 1-års, och det gjorde ingen skillnad överhuvudtaget.

När hon blir ett halvår kommer hon inte behöva äta på natten. Det verkar som att vår unge med övernaturlig ämnesomsättning visst behöver en flarra om natten. Hon vaknar ledsen kring 02, och det är ett riktigt ledset gråt, slukar flaskan när hon får den och somnar sedan gott om. I vanliga fall alltså, då hon inte bedriver sömnterror. När vi provade att ge henne vatten blev hon rent ut sagt förbannad, kastade flaskan, tutten och snutten ur sängen och skrek rakt ut. Inte så lättlurad tydligen.

7 kommentarer:

  1. Anonym10:23

    Usch vad jobbigt för både Astrid och er! Trist när sömnen inte fungerar, man blir ju så galet trött och sliten. Ida är nu 8 månader och sover kanonbra (peppar peppar). När hon var kring 6 månader vaknade hon ofta på nätterna och grät och jag/vi fick bära henne tills hon somnat om. Nu tar hon tutten, vilket hon inte gjorde då, så nu när hon vaknar får hon tutten och oftast somnar hon om. Jag fick rådet att ge välling när hon vaknar på natten, men när hon vaknat har hon inte varit hungrig så jag var tjurig och bar henne istället:) Nu får hon sällan nattmål utan hon sover hela nätterna. Kom och hälsa på så får hon berätta för Astrid hur skönt det är att sova:) Hoppas det vänder snart! Kram //Ingela

    SvaraRadera
  2. Har inga goda råd men hoppas att det är en fas som går över.

    Jag tror att det där med att äta på natten är väldigt olika och man ska göra det som funkar bäst.

    SvaraRadera
  3. Leah äter fortfarande på natten. Jag tycker nog att hon behöver det då hon inte direkt e tjock och inte äter så mycket på dagen. Fast samtidigt så kanske hon inte kommer äta mer på dagen så länge hon får på natten. Men jag kommer nog ge henne på natten ett tag till.

    Hon har alltid varit bra på att somna själv (första 6 månaderna) men sedan hon blivit mer medveten så har hon börjat protestera. Oftast så försöker jag stå ut, låter henne bli arg och grinig men jag försöker att inte plocka upp henne. Går in med jämna mellanrum och lägger ner henne så hon inte skall behöva vara hysterisk. Tillslut hör jag att hon börjar lugna ner sig då brukar jag gå in och natta henne och stanna en liten stund vid hennes sida så hon inte somnar ledsen. (det gäller dock att jag inte tittar på henne utan bara är där så hon ser mig)
    Vissa dagar orkar jag dock inte och tar henne till min säng, men det märks av i några dagar efteråt för hon vet då att det finns en chans att jag gör det igen.

    Fortsätt att kämpa på, ni hittar snart ert och hennes sätt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det här med sömnterror är aldrig kul... Tror det är samma med Elensia, helt enkelt svårt att somna om själv. Vi har också testat allt möjligt med mat osv... Vi har även (nästan helt) slutat amma om nätterna utan skillnad. Nätterna varierar nu från att vakna en till typ tio gånger. Men det känns som att det går åt rätt håll... Hoppas det ger med sig snart för töserna!

    SvaraRadera
  5. Om det tröstar er så är Mileon likadan numer, och han är annars en sömntuta deluxe. Vi har inte haft problem med hans sömn alls mer eller mindre (förutom faser, sjukdom o biverkning av sprutor) - men nu är det tjorvigt värre. Slutar ofta med att jag hamnar i myshörnan i hans rum och samsover för att vi ska få någon sömn överhuvudtaget.

    Säger som dig, jag hoppas det är en fas och ingen fix idé.

    Mileon har också massa gaddar i överkäken på g, några har börjat kika fram - andra ställen är det bara jättesvullet. Så det kan ju ligga något i det med. En kombo kanske.

    Hoppas det ger sig snart!

    SvaraRadera
  6. Det är så himla jobbigt med sömnproblem. E somnar också oftast bra, men vaknar vid elva-tiden och somnar bara om om hon får amma. Men det blir bara svårare och svårare för henne att göra det, vilket blir jobbigare och jobbigare för mig. Vi får också höra att hon ska äta välling eller mer gröt på kvällen, men jag tror inte att det handlar om maten utan om trygghet.

    Hoppas att det är en fas. Kram!

    SvaraRadera
  7. Ingela: Nu går det, peppar peppar, mycket bättre om nätterna :) Kanske var det de där rackarns tänderna som ställde till det :) Skönt att ni fått bra rutiner med Ida, man vet nog oftast bäst som förälder vad som passar barnen :)

    När vi har vägarna förbi ska vi absolut komma och hälsa på! Kram!

    SvaraRadera