torsdag, augusti 25, 2011

Laga mat utan inspiration-skitsvårt

Igårkväll när det i vanlig ordning var svårt att somna så läste jag kokbok. Leila's Guldkant På Vardagen för att vara mer exakt, och jag hoppades att lite matlagningsinspiration skulle hitta in i min kropp.

Det kliar i fingrarna efter att baka, och jag har hittills under denna månad hittat i runda slängar tusen recept jag vill prova. Dock känns det ju inte så kul att baka utan att smaka, så det får vänta. Att laga middag däremot, det lockar inte för fem öre. Ett bevis på den saken är att Darlingen kommer hem om en sisådär 20 minuter, kylen ekar tom och inget är framtaget ut fryxboxen. Igår festade jag till det med chili con carne, nödlösningarnas nödlösning för min del.

Inspirationen, vart är du? Det brukar kännas lättare med ett proppfullt kylskåp, så det blir nu till att författa en handlingslista och städa ur bägge kylskåpen så det blir fint och fräscht däri. Astrid älskar också att storhandla, sist vi var iväg så uppehöll sig pappan och hon vid smakprovsdisken rätt länge. För att sedan gå dit ett varv till. Ungen surplade juice som om livet hängde på det, och tuggade snittar med god aptit. Jag roade mig istället med att klämma på för mig okända grönsaker och funderade på hur jag skulle kunna tillaga dem.

Kom hem med gul lök och gurka.

4 kommentarer:

  1. Jag vet att det här bara är min egen nojja men uh, smakprov i matbutik. Testade en bit bröd på ICA Kvantum hösten 2007 och några timmar senare hade jag vinterkräksjukan deluxe. Uh!

    Hemma hos oss lagar P all mat, så jag slipper inspireras. ;)

    SvaraRadera
  2. Du kan prova dessa sidor...

    http://myfridgefood.com/

    http://www.vadihelveteskajaglagatillmiddag.nu/

    Fast du kanske redan vet om dem.

    SvaraRadera
  3. Hahahaha, det är ungefär som när köttätarjag ska bjuda min vegetariankarl på mat. Jag kommer liksom aldrig längre än till sallad, gurka och tomat. Han menar att det finns annat än sallad-gurka-tomat man kan äta när man är vegetarian. Jag blir lika förvånad varje gång....

    SvaraRadera
  4. Åh, det där ju det jobbigaste som finns. Jag tycker inte att det riktigt hjälper att läsa kokböcker och mattidningar. Däremot att snegla på andras lunchlådor och att bli bjuden på middag kan ge mig nya idéer. Hoppas att insprirationen komemr tillbaka snart!

    SvaraRadera