måndag, juni 06, 2011

Häst på rymmen

Igår påväg hem hände något oväntat. Strax innan Nyforsbron bromsade husvagnsekipaget framför oss in häftigt, och vi fick således göra likadant. Upp på vägen kom EN HÄST i full karriär! Den fortsatte fram längs vägen, och mitt ute på kalhygget på sidan av vägen stod en tjej och ropade, innan hon till sist med uppgiven blick begravde ansiktet i händerna. Hon såg verkligen ut som att hon sålt smöret och tappat pengarna.

"-Vi plockar upp henne och kör ikapp hästen!" hojtade Darlingen, så jag klev ur bilen, vinkade och ropade åt henne att vi skulle hjälpa henne att få fast den och klättrade sedan själv in i baksätet bland alla väskor bredvid en sovande Astrid. Då vi kommit ikapp klev både hon och jag ut och hon fick fast den lilla rymlingen. Då den tjorvat in ena bakbenet i repet som satt fast i grimman (vad nu det där repet heter på stallspråk har jag ingen aning om, eller om grimman ens är rätt ord), så höll jag fast den fina, fina hästen medans hon tjorvade lös den och sedan ledde iväg den hemåt.

Lite spänning i vardagen minsann, jag kräver inte så mycket mer än hästjakt under en annars rätt tam söndagseftermiddag. Skrattade fick jag dock göra nyss när Darlingen skulle hjälpa mig att komma på vad det där repet egentligen heter "-Tygel, rep, ledsnöre!".

6 kommentarer:

  1. Repet heter grimskaft! :)

    Tur att det gick bra. Hästar på vägen är INTE kul...speciellt inte om de har panik också.

    Ja kolla upp klänningen.. om inte annat så för framtida behov! :)

    Sv: Ja Cape East är härligt i alla väder. Rekommenderas. Men åk dit på morgonen då de öppnar, för då har man hela stället för sig själv! :)

    SvaraRadera
  2. Ja nog allt var det lyx imorse. Längesen man hade egentid själv på morgonen.

    Och som hästtjej svarar jag grimskaft :-) Skönt att hästen kom till rätta.

    SvaraRadera
  3. Hade hästen en grimma på sig var det ett grimskaft, var det däremot ett träns hästen hade på sig var det förmodligen tyglarna den hade tjorvat in sig i :P

    SvaraRadera
  4. Grimma var rätt, snöret heter dock grimskaft! :)

    SvaraRadera
  5. Anna-Lena07:29

    Heja er! Vad tacksam tjejen måste ha blivit :) Grimskaft är ordet du söker (tänkte om ni fått det på hjärnan).

    SvaraRadera