fredag, februari 04, 2011

Kolapaj med pecannötter

Receptet kommer från Leila's bakbok A piece of cake, dock har jag skrivit om det litegrann. Tänkte lägga upp receptet sist jag bakade dem, men de tog slut innan jag hunnit fota. 17 stycken försvann på tre dagar, Ebba åt en, och Darling säkert tre. Resten har jag ingen aning om var de tog vägen.
Så goda är dom!

Mördeg
Till 1 paj/34 aluminiumformar

150 g kallt smör
4 dl vetemjöl (alt. glutenfri mjölmix)
½ dl florsocker
1 ägg
½ msk kallt vatten

Nyp ihop tärnat smör med mjöl och florsocker.
Tillsätt ägget och vattnet, arbeta samman (knåda inte!).
Låt vila i kylskåp minst 30 min.

Kola

1 vaniljstång
5 dl vispgrädde
3 dl strösocker
½ dl farinsocker
2 msk honung
1½ dl ljus sirap
1 msk kakao
50 g mjukt smör

Dela och skrapa ur vaniljstången.
Blanda alla ingredienser utom smöret i en kastrull och sjud i en dryg timme.
Prova med kulprov om kolan är färdig.
Rör ned smöret klickvis i kastrullen.

Förbaka pajen/formarna 10 minuter mitt i ugnen i 175 grader.
Låt svalna, fyll med kolasmeten.
Strö över pecannötter och ställ att stelna i kyl.

Tips!
Om du inte vill göra 34 formar eller en stor paj på en gång så går kolan utmärkt att frysa, för att sedan tinas och värmas upp i kastrull då den ska användas.


3 kommentarer:

  1. Rikard23:17

    Fattar inte vilket smör man ska röra ner i smeten??

    SvaraRadera
  2. Oj, tur att du är uppmärksam! 50 gram mjukt smör hade jag missat att skriva in :)

    Lycka till med bakandet!

    SvaraRadera
  3. Rikard10:48

    ok tack, låter mumma det här!

    SvaraRadera