fredag, december 17, 2010

Barnmorskebesök och morfarmys

Idag besökte vi barnmorskan för vägning och koll eftersom att Astrid blivit lite gul i hyn. +95 gram sen i onsdags, och så länge hon inte blir gulare eller slö och äter dåligt så är det ingen fara. Vi bokade in en tid på måndag igen för bilirubinets (ämnet i kroppen som gör små bebisar gula) skull, men hon äter ordentligt och har varit väldigt vaken idag så det bådar gott.

På eftermiddagen kom min pappa hit och myste med sitt färskaste barnbarn. Jag och Darling kunde i lugn och ro förbereda middag och fixa i köket medan Astrid hade det bra i morfars famn. Lillebror kom också och vi åt klyftpotatis, älgkött och pepparsås till middag innan vi fikade nybakta kokostoppar (pappas favorit) och annat smaskens. Astrid fick fina presenter som jag ska fota och lägga upp imorgon, hon har fått en hel del annat också de senaste dagarna som jag inte visat er!

Nu ska vi mysa en stund i soffan innan läggdax, igår sov lillan i sin egen säng hela natten undantaget två matningar. Det behövdes för min onda rygg som inte blir bättre av att jag ligger och spänner mig hela natten då lillan ligger som en liten igel vid min sida. Astrid-abstinensen var dock inte måttlig, men jag måste tänka på kroppen för att orka med att vara mamma och ha henne i famnen under dagarna då det ska ammas och mysas.

1 kommentar:

  1. Vi vill också göra så att försöka få Junior att sova i sin säng redan från början så att när man väl sover kan slappna av och verkligen sova... Som du säger - man ska ju orka resten av dygnet också. Sömn är jätteviktigt! Vi hade tänkt ta lös ena sidan av spjälsängen och ställa den sidan mot våran säng så att man ändå är väldigt nära, fast han sover ändå i sin egen säng. :) Får se hur det går.. :P

    KRAM!

    SvaraRadera