måndag, oktober 18, 2010

Barnmorskan vill bjuda på en coctail!

Vaccinet jag skrev om i mitt senaste inlägg är en coctail, fick vi idag förklarat för oss av barnmorskan. Den innehåller vaccin mot två säsongsinfluensor och svininfluensan. Det är med andra ord årets influensaskydd.

Gravida rekommenderas av Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet och sjukvården att ta sprutan, dock är det inte nödvändigt om man vaccinerade sig mot svinis ifjol. Det är inte för bebisen i magens skull de vill att man ska få en nål i armen, det är för ens egen. Som gravid har man sämre immunförsvar och blir lättare smittad, och under andra och tredje trimestern när man har mindre plats i kroppen för "andningorganen" så kommer det mest troligt bli mycket jobbigt för en själv om man skulle insjukna.

Det kanske inte heller räknas som en hit att vara däckad i influensa och föda barn, men det sista är min egen slutsats och inget vi fått berättat för oss. Jag har tänkt till själv, har ni hört så festligt! Fast jag har fortfarande inte bestämt mig riktigt.

1 kommentar:

  1. Haha joo helt okända har börjat påpeka att jag ser ut att ha svalt en boll :)
    Vaccination har ingen pratat med mig om, men har juinte spec länge kvar så kanske därför.
    Börjar du bli nå less på att vänta?

    SvaraRadera