måndag, september 27, 2010

Helgens jakt

Lördag: Lyssnar länge på Mira&Silvers ståndskall, visar sig vara en ensam ko så hon får springa vidare. Vi mår gott i solskenet med en liten brasa. Förflyttar oss då hundarna har nytt ståndskall en bit bort. En stor tjur springer över vägen en bit ifrån oss och in på fel mark, finns inte en suck till att hinna skjuta. På eftermiddagen håller vi till under kraftledningen, den enda action som bjuds är när Darling skär sig i fingret och jag offrar min ena vante till förband. Ser en tjur i samma storlek som förmiddagens snöpliga smitare när vi sitter i bilen påväg tillbaka till jaktkojan, bestämmer oss för att den ska åka i backen under söndagen.

Söndag: I bilen påväg ut till morgonens pass ser vi en ko med dubbelkalv, det lyser i ögonen på oss båda och vi ser framför oss hur dom trillar i backen. Jag fryser arslet av mig (nästan iallafall) under tiden vi sitter på linjan och lyssnar på Mira&Silvers ståndskall. Efter en liten stund springer en ko med kalv förbi en bit bort, efter att vi hört det braka i skogen. Dom är på för långt skjutavstånd förstås trots att Darling står beredd med bössan mot axeln. Osis! Vi förflyttar oss till ett trevligare pass en liten bit längre bort och gör upp en brasa. Efter ett tag skäller hundarna återigen, det bär av och svärfar varnar att det är påväg mot oss. Darling står beredd med bössan mot axeln för att i siktet få se en tjur korsa linjan, precis där vi satt från början. På för långt avstånd för att skjuta dock, vilket oflyt.

Inte en endaste usel liten älg föll i backen trots att jag och Darling fått se åtta individer under helgen (fyra från bil dock), men vi håller modet uppe med att dom är ännu finare nästa helg. Då ska jag sälja kläder inne i värmen och Darling kan få panga på bäst han vill ute i skogen. Låter som en bra plan om ni frågar mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar