onsdag, februari 10, 2010

Glutenfri banankaka

Eftersom jag hellre äter kobajs än bruna bananer så gör jag alltid banankaka när de sett sina bättre dagar. Finns för provsmakning på Kullenvägen 10!

125g smält smör/margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl glutenfri mjölmix fin
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100g choklad (gärna mörk)
2 bruna bananer

Vispa ägg och socker pösigt
Mosa bananerna och blanda ner
Blanda de torra ingredienserna och i med dom också
I med smält smör&margarin
Grovhacka chokladen och släng i den också, blanda väl

Bröa en springform med kokos och häll smeten däri
Grädda i 175 grader i ca 45 minuter på nedersta falsen
Låt svalna, och ät gärna med en klick lättvispad grädde eller glass

3 kommentarer:

  1. Åhh lovley med en massa go recept! Ska ju hem en snabbis nästa vecka och då måste jag nog ta mig tid och testa den här :) Tack bästa Hanna!!

    SvaraRadera
  2. Såååå god kaka!! Hade ett gäng bruna bananer som jag tänkte slänga... Googlade glutenfri banankaka och föll för din! Tack för ett riktigt smaskigt recept :) Med vänlig hälsning, Sofia

    SvaraRadera
  3. Sofia: Vad kul att receptet kunde vara till glädje! :)

    SvaraRadera