tisdag, januari 26, 2010

Jag och mina pergo

Darling frågade för några dagar sedan vad de kända biverkningarna av Pergotimen är, han funderade om jag skulle få hemska humörsvängningar och bli något av en häxa. Jag blev mycket smickrad över att han tror att jag kan bli värre än vad jag redan är, och kollade upp saken på FASS. Domen löd:

Vanligast:
Blodvallningar, huvudvärk, yrsel, illamående, kräkningar, buksmärtor, förstoring av äggstockarna, blåsbildning på äggstockarna, ömmande bröst, nervositet, sömnlöshet, synstörningar

Mindre vanliga/sällsynta:
Viktökning, trötthet, onormal underlivsblödning, nässelfeber, allergiska hudutslag, övergående håravfall, depression, humörsvängningar, ökad risk för blodpropp, lättare kramptillstånd

"-Oj, sa Darling, att så många biverkningar får plats i en sån liten tablett." Nu tror jag självklart inte att jag kommer pricka av listan med biverkningar eftersom, men just huvudvärk och illamående verkar det som att de flesta Pergopinglor åker på. Tänk att kvinnor i alla år skyllt på huvudvärk för att slippa ligga, här har ni en som tar huvudvärken i tablettform för att få ett resultat av liggandet.

Var på Apoteket igår för att hämta ut mina älskade pills, men dom var slut. Receptarien skickade en beställning och frågade om det var väldigt bråttom, jag förklarade att det är det inte, jag ville bara vara ute i god tid. Kanske var det lika bra att jag inte hämtade ut dom, Darling tror fortfarande envist att det är i januari det händer och att jag redan är på tjocken. Skulle så vara fallet så har jag ju ingen användning av någon medicin, så kanske jag väntar tills vi vet om vi prickat den här gången eller inte.

2 kommentarer:

  1. Du borde träffa Jockes morfar.. Han kan se om man är gravid eler inte. Bara på ögonen... Lite scary faktiskt...

    SvaraRadera
  2. Håravfall säger jag bara, har aldrig tappat så mkt hår i mitt liv som när jag åt Pergo.

    SvaraRadera