fredag, januari 29, 2010

Glutenfri filmjölkslimpa

För att göra "vanliga" limpor (dvs som innehåller gluten) så skulle jag byta ut den glutenfria mixen mot mjöl, använda fibrex precis som i receptet och istället för pofiber skulle jag ta en extra dl mjöl eller havregryn. Man får prova sig fram!

Till två limpor behöver du:
6dl glutenfri mix, grov
6dl glutenfri mix, fin (jag brukar ta 4dl fin mix och 2dl havregryn)
4dl fibrex
1dl pofiber
2tsk salt
5tsk bikarbonat
2tsk brödkryddor
1dl ljus sirap
1l filmjölk

-Sätt ugnen på 175 grader
-Smörj två 1½litersformar
-Blanda de torra ingredienserna i en bunke
-Tillsätt filmjölk och sirap
-Blanda väl, gärna med maskin eller degkrokar
-Fördela smeten i formarna och grädda ca 60min på nedersta falsen i ugnen

3 kommentarer:

  1. Åh underbart med din blogg när recepten är glutenfria ;D De där måste jag testa så fort jag får tillgång till ugn igen! Är fruktansvärt sugen på att baka eget bröd nu, de färdiga är ju både dyrt och dåligt!!

    SvaraRadera
  2. Maddde17:53

    Hanna!! Jag har handlat allt till brödet men var tusan finns fibrex? Personalen på ICA såg ut som frågentecken och på Coop hade dom slutat ha det? help! =)

    SvaraRadera
  3. Det brukar alltid finnas vid de glutenfria produkterna, köpte senast i onsdags på Ica Maxi :)

    SvaraRadera