måndag, oktober 12, 2009

Prisa herren för barnmorskorna på Sandens vårdcentral

Ni ska inte tro att jag tänkt sitta på arslet i ett år och vänta på att få påbörja utredning. Nejnej! Då vi tror (eller snarare sagt hoppas så mycket att det övergått till tro) att det min ägglossning som inte fungerar som den ska (eftersom jag har så oregelbunden mens) så ringde jag till vårdcentralen. Fick prata med en gullig barnmorska och förklarade att vi inte kommer få påbörja utredning förrän om ett år men att jag inte tänker gå runt med en kropp i obalans så länge. Hon höll med mig till 100% och skulle höra med deras läkare om vad som ska göras. Det enda sättet hon kan hjälpa till är att ge mig p-piller, och det är ju inte särskilt lyckat när man jobbar på bäbis. Hon visste inte om det är läkare på vårdcentral som undersöker och skriver ut hormoner eller om vi måste till gyn i Sunderbyn, men skulle kolla upp saken och ringa mig inom de närmaste dagarna.

Det gillar vi! Vårdpersonal som tar patienter på allvar och gör allt som står i deras makt för att hjälpa till. Så mest troligt får jag snart reglera kroppen med hormoner och kanske ska vi då kunna lyckas. Men det är ju gud förbannat att man ska behöva ringa runt och jaga hjälp då man faktisk redan sökt den för ett halvår sen.

2 kommentarer:

  1. Jag binder ihop det här lite med ditt tidigare inlägg om svaret från Sunderbyn.

    Alltså... Nu vet jag inte bakgrunden till att de inte tar emot personer för utredning innan man fyllt 23, men jag hoppas att det finns en bra anledning. Är det för att de anser att ungar par i överlag inte är lika stabila som par? Att det är ap-lång kö och att man måste dra en gräns någonstans för hur man ska prioritera? Men jag tycker att ni har rätt till en bra förklaring så att ni inte ska behöva sitta och känna det som att ni inte blivit tagna på allvar (sen inte sagt att jag tycker det är rätt att porta myndigt folk under 23 att få komma till utredning. För även om ni inte blev berättigade till säg IVF eller hormonbehandling före 23, så kan det ju vara bra om man vet om man har någon form av fertilitetsproblem, om inte annat för att slippa sitta med sin oro och inte veta vad som är fel...)

    I alla fall, ang. ditt samtal med vårdcentralen... Alltså, oavsett om någon försöker skaffa barn eller ej så borde man väl få en undersökning och inte bara bli ordinerad p-piller om man misstänker att man har problem med sin ägglossning?

    Ja... Se sjukvården. När jag sökte hjälp för min mage slarvade de nog bort tusen av mina remisser, skickade mig till fel slags provtagningar och sen när jag fick en ny läkare och han såg i min journal vars jag varit så blev jag behandlad som en hypokondriker, haha! :-D

    SvaraRadera
  2. Amen Katja! Vi är på samma spår!

    SvaraRadera