tisdag, mars 24, 2009

Jag blir så arg

Ni måste läsa Fattigbloggen! Jessica Ritzén ska leva på socialbidrag i en månad och bloggar om det. 8281 riksdaler har hon att leva på i en månad, och nu har hon tappat sina vantar. Osis!

I februari var jag arbetslös, och då får man a-kassa om man varit duktig och betalt sin avgift (vilket jag gjort sen jag var vad- 16?). När jag jobbade på Polaris så hade jag en bruttolön på 17719 kronor, och levde det ljuva livet med billig vardagslyx.

Högsta dagpenningen man kan få från a-kassan är 680 kronor, jag fick 645 beräknat på min inkomst då man i ett av alla tusen papper kan läsa "80 procent av tidigare dagsförtjänst dag 1 till och med dag 200". Sen har man sju karensdagar i början av sin arbetslöshet, inte ett ruttet lingon får man, för under sina första sju dagar som arbetslös lever man på luft och upphör nästintill att existera. Inga räkningar har man heller, tror a-kassan/regeringen/whatever iallfall.

Jag fick i februari ut 6045 kronor från IF Metalls a-kassa. Tack? Mig gick det ingen nöd på då jag fick ut en extra lön från Polaris då jag hade jobbat in 21 semesterdagar och hade lite undansparade slantar. Hade det sen krisat hade Darling kunnat backa upp mig, men alla har ju inte en Darling?

Tänk om jag varit ensamstående mamma till två barn med en lägenhetshyra, dagisavgift, mat, tv-avgift osv, då hade jag varit tvungen att gå till soc!?! Jävla idiotsamhälle som gör att folk ska hamna på bar backe från scratch då de egentligen behöver en hjälpande hand? Om man får socialbidrag har man ~8281 kronor att leva på, är man arbetslös får man från start ~6045? Så jävla snett.

1 kommentar:

  1. Du är inte precis ensam över att ha reagerat över bloggen. Det tisslas och tasslas aggressivt även bland studenter. Haha. Socialbidraget är faktiskt högre än vad en studerande får ut från CSN, och socialbidraget är beräknat som existensminimum... hm... Sen ska vi inte prata om när min graviditet inte var någon sjukdom enligt försäkringskassan och jag fick leva på strax under 5000 kr/ månad ett tag. Haha. Jag hade velat se män föda barn, då hade det varit annat ljud i skällan. Ja, det finns mycket att bli upprörd över. Jäntor utan verklighetsuppfattning som bloggar också.

    SvaraRadera