onsdag, augusti 15, 2007

Please take me back

När jag gick i grundskolan så var nog det här den bästa veckan på hela sommaren, veckan precis innan skolstarten. Då var det traditionsenligt dax att införskaffa nya pennor och block, nya skor eftersom de gamla slitits hårt under sommarens äventyr, och nya kläder eftersom man förhoppningsvis växt under solens ljuva strålar. Dax att komma in i nya rutiner, äntligen dagen då man fick träffa alla man saknat under sommaren och höra vad alla pysslat med under veckorna som så snabbt passerat.

Jag gillar rutiner, jag älskar ordning och reda! Även om jag har fler, alternativt bättre, fasta punkter i mitt liv nu än för tio år sedan så längtar jag tillbaka till den tiden. När jag ser sprudlande glada små tjejer som springer på stan med mammor i släptåg (och plånboken i högsta hugg) och har fått nya fina rosa pennfodral att förvara luktsuddisarna i så vill jag bara rycka tag i dem och väsa fram ett skrämmande "-Var glad för den här tiden flicka lilla, du kommer längta tillbaka om tio år!" Men det gör jag inte, eftersom jag inte är en tokig psykopat.

Däremot blir jag mer och mer sugen att återvända till skolans fasta rutiner och stressiga tillvaro. Än har jag inte kommit så långt i mina planer, men en liten bit är ju alltid något. Om två, tre år är det förhoppningsvis mig ni ser på ett universitetsområde nära er, med luktsuddisarna i högsta hugg och nya sneakers på mina fötter (som är så ivriga att ta sig i väg till lärodomens förlovade rike).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar